zondag 4 maart 2012

Van de bomen en het bos

De feather and fan sjawl vordert gestaag (lees: het gaat me niet snel genoeg). De kleurwisseling van de Rowan kidsilk stripe is mooi. Eerst een stuk fuchsia, dan van zilvergrijs naar turquoise en weer terug, doorsneden met donkerblauw en bordeauxrood.


Ondertussen doe ik onderzoek naar nieuwe projecten. Als beginnend raveler voel ik me als een kind in een snoepwinkel in de afdeling patronen. Mijn mond hangt open van de prachtige kunststukjes...die ik één voor één met een kort hoofdschudden weer van mijn to-do-list (in mijn hoofd een lange, lange lijst) afvoer. Te moeilijk, patroon in een of andere niet te vertalen taal, patroon inmiddels om diverse redenen van internet gehaald, te duur in aanschaf (wol of patroon), geen patroon op de plek waar ik dat zou moeten vinden, te saai, wel mooi maar niet voor mij of ik moet me eerst abonneren op de site voordat ik het patroon kan downloaden, dat doen we dus niet. Sommige patronen stop ik meteen in de favorietenbak, andere doe ik erbij, maar daar weet ik nu al van dat ik ze niet ga maken zoals ze op papier zijn gezet. Ja ja, op mijn eigen heutekneuterige manier pas ik patronen aan naar eigen smaak. En hoewel het makkelijk zoeken is op ravelry, heb ik nog steeds niet het ideale vest gevonden. Beetje lang, lange mouwen, niet te grof, niet te kantachtig, niet strak, maar ook geen wapperaar, geen ingewikkelde patronen, maar ook niet te saai. Eigenlijk zoek ik een vest dat bijzonder is in zijn eenvoud. Zo, ik heb het gezegd, misschien helpt het en is er morgen een lezer die me het allergeweldigste patroon toestopt.


Vandaag bracht een vriendin van me een paar oude (uit 1984 en 1990) breiboeken. In een woord geweldig! Wat deden we onszelf aan! Oversizeder (dat is een woord ja, nu wel, ik heb het net bedacht) dan oversized. Enorme schoudervullingen, kippenvelbezorgende patronen. Dat we dat toen mooi vonden. Grappig, kijk maar eens naar foto's van toen, we hadden allemaal zo'n trui. Een van de boeken is het Hema breiboek, sowieso een topper, want van Hema. Een trui met een ingebreide gestyleerde hond, vast egyptisch bedoeld, alhoewel daar katten vereerd werden toch? Een hip item waar ik tot de dag van vandaag met warme gevoelens aan terug denk, raglanmouwen! Als jong huppeltje had ik een lievelingstrui. Een okergele trui met...raglanmouwen. Bittere tranen geschreid toen hij me echt te klein was en mijn kleine zusje intens gelukkig met MIJN trui naar school huppelde. Tegenwoordig heb ik niet echt het ranke figuurtje meer om met raglanmouwen weg te kunnen komen, maar toch zet ik ze in gedachten op mijn to-do-list. Dromen mag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten