maandag 10 november 2014

Spring in het diepe en zwem!

Heb jij een vaste baan? Als je jaren geleden bent aangenomen bij het bedrijf waar je nu nog werkt wel. Toen waren contracten voor onbepaalde tijd nog een gegeven. Als je je proefperiode goed doorstond, kreeg je een vast contract. Veel van ons zijn in de loop der jaren, door welke omstandigheid dan ook, wel eens geswitcht van baan. Ik ook. Niet erg, wel leuk zelfs, je leert zoveel door bij verschillende bedrijven te werken. Werken op contractbasis is nu heel gewoon. Voor een werkgever is het handig, want als je contract is afgelopen, kun je zo weg. Geen eindeloze procedures en ander ongemak.

Mijn contract was afgelopen en ik mag weer op zoek naar een nieuwe baan. In plaats van bij de pakken neer te zitten, zie ik het (tot mijn verbazing) heel vrolijk in. Ik ruik kansen!

Eerst even tijd voor ruimte in de bovenkamer. Tot mijn grote plezier kan ik nu eindelijk weer eens lekker veel tijd besteden aan een van mijn hobby's waarover ik de laatste tijd maar weinig heb geschreven. Breien bedoel ik. Niks is zo lekker dan met een mooi werkje op de bank kruipen en je gedachten vrij laten stromen. Zo heb ik heel veel zaken voor mezelf op een rijtje gezet.

Toevallig vielen de eerste dagen van mijn werklozigheid in de brei- en haakdagen in Zwolle. Laat ik van te voren al met Marieke van Wereldwol afgesproken hebben dat ik haar 2 dagen zou bijstaan op deze beurs. Helemaal geen werklozigheid, maar knallen! Want het was druk, heel druk! Superleuk! Niet onbelangrijk, we hebben goede zaken gedaan. Wat ik van deze beurzen zo leuk vind, iedereen is er met hetzelfde doel. Wol bekijken, wol kopen en bijpraten met gelijkgestemden. Het is zo gezellig. Je bent na een paar dagen beurs bekaf, maar tegelijkertijd geeft het ook weer energie.

Er zijn heel veel dingen die ik leuk vind: schrijven, organiseren, presenteren, creatief bezig zijn. Ik heb het geluk gehad dat ik een heel aantal van deze dingen als werk heb mogen doen, maar het ging nooit zoals ik het voor ogen had. En dat is hoogst frustrerend.

Vaak kwam het erop neer dat ik alles wat ik leuk vind tegelijk en liefst zonder al te veel tijd te gebruiken, uit moest voeren. Dat deed ik met liefde. Op elke plek in het bedrijf inzetbaar, mooi toch? Het grote struikelblok is, dat als je alles doet/wilt/kunt of wilt kunnen, je vaak niet genoeg tijd hebt om alle taken en taakjes fatsoenlijk uit te voeren. Ik vind schrijven heerlijk, daar zou ik graag mijn beroep van willen maken. Schrijven van teksten voor websites/Facebook/Twitter/blogs/nieuwsbrieven/flyers daar maak je me blij mee. Het creĆ«ren van een voor de doelgroep aantrekkelijk plaatje, kom maar op!

Ik heb al eerder met de gedachte gespeeld voor mezelf te beginnen, maar elke keer liet ik me toch tegenhouden. Je eigen zaakje opzetten of freelance gaan werken is een grote stap. Je moet zoveel uitzoeken en bedenken. Het knaagde ook aan me dat ik bang was alleen te moeten werken en dat ik me ernstig afvroeg of ik wel kon wat ik graag zou willen. 'Ben ik wel goed genoeg', 'Zijn er wel mensen die op mij zitten wachten', je kent dat soort twijfels wel. Maar nu ben ik zover. Dus breng ik dagen door met mijn laptop en schrijf ik alles op wat ik denk en bedenk. Ik duik in de wereld van de kleine zelfstandige en freelancer en hoop dat ik over niet al te lange tijd kan zeggen dat ik echt voor mezelf ben begonnen. Er zijn diverse bedrijven die zich bij me hebben gemeld, omdat ze serieus denken dat ik iets voor ze kan betekenen. Ondertussen kijk ik ook om me heen naar banen in loondienst. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch?!

En ik geniet. Ik hoop dat ik mijn wens van de grond krijg. Daar doe ik alles voor. En natuurlijk, ik krijg de koude rillingen bij de gedachte aan alle onzekerheden, maar die heb ik ook als ik denk aan weer een baan waarbij ik tegen allerlei beperkingen aanloop. Heb je tips en trucs, een baan of een opdracht voor me? Laat maar horen!

Ik kan het, ik wil het en ik ga het doen ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten